Nyheter

Avläsning av vattenmätare

I våra tvättstugor sitter det mekaniska vattenmätare som mäter varje hus vattenförbrukning. För att bland annat ha underlag för att välja den för föreningen mest förmånliga avtalsformen hos Falu Energi & Vatten vill vi ha er hjälp att vid ett antal tillfällen det närmsta året läsa av och rapportera in värdena på era respektive vattenmätare. I nuläget önskar vi att ni läser av och rapporterar:

  • 31 oktober
  • 30 november

Så rapporterar ni er avläsning
Fyll i formuläret här. Där har vi också gjort en enkel instruktion för hur ni gör avläsningen, men också mer information om varför styrelsen vill få en bild av den faktiska vattenförbrukningen och vilka konsekvenser det kan få för föreningen.

Inför garantibesiktning (”tvåårsbesiktning”)

Nu har det snart gått två år sedan våra hus stod klara. Under två år efter slutbesiktningen på ett nyuppfört hus så finns det en omfattande garanti för fel och brister. Det är i slutet av denna garantiperiod som man genomför en garantibesiktning, som en sista avstämning av tillståndet på husen innan garantin går ut – den så kallade tvåårsbesiktningen.

Besiktningen utförs av en oberoende besiktningsman. För att underlätta dennes arbete och för att säkerställa att allt lyfts fram under garantiperioden så vill vi att ni rapporterar in vilka anmärkningar ni har noterat i era respektive hus. Det kan vara dåliga fogar, färg som släpper eller trappor som knakar. Vi vill hellre att ni rapporterar in för mycket än för lite. Det får sedan vara upp till besiktningsmannen att avgöra om det är något som ryms inom garantin. Styrelsen ombesörjer bokning av besiktningen, ni kommer få mer information inför att det är dags.

Så rapporterar ni era anmärkningar

Fyll i formuläret här.

Underhållsavtal – hör av dig!

Som ni har fått information om så gick styrelsen runt i området vid senaste styrelsemötet (september) och delade ut så kallade underhållsavtal för de åtgärder som utförts, exempelvis plank eller markis.
 
I vår iver att hinna gå runt till alla innan höstmörkret slog till med full kraft så missades det på en del avtal att skriva dels datum och dels vilken åtgärd som respektive hus gjort. 
Om ni har ett avtal där det saknas datum och/eller åtgärd eller om ni helt saknar avtal så kontakta styrelsen på styrelsen@lillakallviken1.se.

”Kontroll” av utförda godkända förfrågningar 28 september

I samband med styrelsemötet 28 september kl 18.30 kommer styrelsen att inleda mötet med att ”kontrollera” att de godkända förfrågningar som har beslutats är utförda enligt förfrågan. I samband med ”kontrollen” skrivs underhållsavtal med respektive hus. Har du ingen möjlighet att möta upp styrelsen vid ditt hus hör av dig till oss så löser vi det så snart det går.

Målning av stolpar vid carport och postlådor

VIKTIGT: 

Styrelsen har beslutat vid sammanträde 170824 att stolpar vid postlådorna och stolpar vid carportarna, som idag endast är impregnerade, ska målas i samma kulör som husens fasader. Detta för att under överskådlig tid slippa underhåll.

Alla boende ansvarar för att utföra arbetet vid sitt hus. Grundfärg, färg och penslar finns att tillgå vid Britta Hazelius väg 23 hela september.  Observera att målning måste ske under hösten 2017.

Målning av föreningens gemensamma staket

Styrelsen har beslutat att likt stolparna vid carports och postlådor ska föreningens gemensamma staket vid hus 10 också målas.

170910 Staket grundmålas

Därefter ska målning ske i två omgångar/lager. Färg finns att tillgå vid hus 23. Meddela gärna i Facebook-gruppen eller till styrelsen@lillakallviken1.se när ni kan vara med och måla under september.

”Fixarhelg” i föreningen

Styrelsen har beslutat vid sammanträde 170824 att stolpar vid postlådorna och stolpar vid carportarna, som idag endast är impregnerade, ska målas i samma kulör som husens fasader. Detta för att under överskådlig tid slippa underhåll.

Styrelsen kommer att införskaffa färg och penslar för att varje hushåll ska kunna genomföra målningen. Färg finns att förse sig med helgen 2-3 september. Har ni ingen möjlighet att utföra jobbet under den valda helgen finns självklart möjlighet att förse sig med färg längre fram. Observera att målning måste ske under hösten 2017.

Klippning av häckar och åtgärder för dränering/avrinning

Onsdagen 31 maj kommer Mases att komma till området för att klippa häckarna och se över de plantor som eventuellt inte tagit sig ännu. De kommer ha med sig att antal häckplantor av den typ som växer på framsidan men kommer behöva beställa extra plantor om det visar sig att några av plantorna på sidorna/baksidan inta har tagit sig.

De meddelar även att de planerade åtgärderna för att försöka komma tillrätta med dränerings- och avrinningsproblematiken på vänster sida av gatan kommer att genomföras först efter midsommar ifall de under arbetet ”förstör gräsmatta och behöver justera med matjord och gräsfrö”

Styrelsen ber om ursäkt för den korta framförhållningen vad gäller häckklippningen, ett resultat av att vi själva fick besked först på eftermiddagen 30 maj.