I samband med kallelsen till årsstämman delades nuvarande åtgärdsförteckningar ut till samtliga i föreningen. Dessa ska lämnas in kompletterade med samtliga beviljade förfrågningar för respektive hus men även med sådant som har genomförts som borde ha föregåtts av en förfrågan. Komplettera också med en underskrift av en av de boende i huset. Lämna er uppdaterade åtgärdsförteckning senast 100630 till ordförande Erika Hellegren, hus 14. Om er lista är komplett – meddela det till styrelsen.
När styrelsen fått in åtgärdsförteckningen från respektive hus fylls den numera digitala listan på med det som inte redan fanns noterat samt fortsätter fylla på med kommande beviljade förfrågningar från respektive hus. Åtgärdsförteckningen stäms sedan av årligen vid årsstämman eller vid flytt.
Nyheter
Tillfälliga staket ska tas ner senast augusti 2020.
De tillfälliga ”staket”/inhägnader av tomter som finns i föreningen ska tas ned senast 200831 och får då ersättas med staket enligt den standard som finns beslutad men föregås med en förfrågan och skiss på var staketet önskas sättas upp. Detta enligt styrelsens beslut 190610.
Beslut 170717
Tomtgränser – detta gäller
Nu finns Tomtgränser (förtydligad) att ta del av.
Observera: För boende med jämna husnummer är tomtgränsen på baksidan och framsidan inte de samma – gränsen är lite ”sned”.
Bra komihåg för de i föreningen som bor på sidan med jämna husnummer: När ni tittar ut på er baksida så är buskarna till vänster mellan tomterna de som markerar tomtgränsen vilket innebär att du har ansvar för gräset hela vägen mot buskarna samt att sköta om buskarna.
Bra komihåg för de i föreningen som bor på sidan med ojämna husnummer: När ni tittar ut på er baksida så är buskarna till höger mellan tomterna de som markerar tomtgränsen vilket innebär att du har ansvar för gräset hela vägen mot buskarna samt att sköta om buskarna.
Besiktning inför underhållsplan
Den 14-15/5 kommer ett det externa företaget Sustend att vara på plats i vår förening för att besiktiga våra byggnader samt uppföra en underhållsplan för de kommande 30 åren.
De kommer att titta på de underhåll som förening är ansvarig för, dvs byggnader och yttre ytor, men kommer även att besöka ett begränsat antal hus för att komma åt tex tak. Medlemmar behöver inte göra något.
Mer info kring underhållsplanen kommer att ges på stämman.
Kallelse årsstämma 2019
Välkomna till årsstämman 2019!
- Datum: Måndag 3 juni
- Klockan: 18.00
- Plats: Matsalen, Främbyskolan
Inför stämman är det viktigt att ni tar del av kallelsen och dagordningen (se era postlådor) samt går igenom Årsredovisning 2018.
Mejla styrelsen@lillakallviken1.se senast 27 maj hur många ni kommer från respektive hushåll. Observera att som medlem i föreningen är det viktigt att du deltar – vi önskar om möjligt att åtminstone en från varje hushåll deltar. Föreningen bjuder på smörgås och dryck på stämman (anmäl därför också eventuell specialkost så ser vi till att ordna det).
Information i anslutning till stämman
Efter stämman kommer styrelsen passa på att informera om några viktiga punkter som alla boende i föreningen behöver ta del av. Bland annat ny rutin för de så kallade åtgärdsförteckningarna* som finns för respektive hus som kommer att gälla från efter årsstämman. Medtag därför er åtgärdsförteckning till stämman.
Krav på markförankring av studsmattor
För att studsmattor ska få placeras på tomterna eller skötselytorna ska de vara markförankrade. Detta av flera anledningar exempelvis att flera studsmattor i föreningen blåste iväg förra sommaren och hade kunnat orsaka både personella och materiella skador. Om en olycka inträffar är styrelsen ytterst ansvarig – vilket gör att styrelsen därför kräver att markförankring görs för att studsmattor ska få ställas upp.
Nu tar vi fram en underhållsplan!
Styrelsen har beslutat, att enligt tidigare beslut, ta fram en underhållsplan för föreningen på 30 år. Arbetet kommer utföras av en extern part och vara klart innan budgeten för 2020 antas.
Vad är en underhållsplan?
Med hjälp av en underhållsplan får vi stenkoll på hur våra fastigheter mår. Planen berättar i både ord och bild hur huset mår idag, vad som behöver göras i framtiden och när det behöver göras, samt vad det kommer kosta och hur mycket som måste sparas till detta.
Byggnation av affärslokal/restaurang i vårt område
Vi i föreningen har i form av grannar till fastigheterna 1:151-1:152-1:153-1:154 fått mail från Falu kommun om möjlighet att yttra oss över ett förhandsbesked gällande byggnation av affärslokal/restaurang/kontor i vårt område. Se bifogade handlingar, en del av byggnaden är alltså på Britta Hazelius väg. Handläggaren på kommunen menar att det är väldigt viktigt med grannars åsikter i ärendet. Har ni frågor om ärendet så ska ni kontakta kommunen, kontaktuppgifter finns i bifogad handling.
Så om du/ni har synpunkter på denna eventuella byggnation på vår gata så se till att skicka in det till kommunen. Viktigt att tänka på:
- Varje medlem skickar själv in sina egna synpunkter. Föreningen lämnar alltså inget samlat utlåtande.
- Du mailar synpunkter till bygglov@falun.se eller till den adress som framgår i handlingen.
- Du måste skriva diarienumret BYGG 2019-000264 i ditt mail/brev
- Dina synpunkter måste in till kommunen senast 2019-04-25
- Vill ni titta på detaljplanen för Lilla Källviken så finns den hos kommunen.
När kommunen har tagit beslut i ärendet så kommer vi att få beslutet skickat till oss. Det kommer då att finnas tid för överklagan för de som vill ta processen vidare, mer info om detta kommer sannolikt att stå i beslutshandlingarna från kommunen.
Bygglovshandlingar
Uppföljning snöröjning
Styrelsen har kontakt med snöröjningsfirmor och de har gjort bedömningen att skottning inte behövs än. Dock kan medlemmarna själva behöva skotta av överhängande snö på carport och dörrskydd.
För att underlätta den takskottningen så finns det under helgen v6, 8-10:e februari teleskop skyffel att låna hemma hos Magnus och Malin i hus 23. Låna och återlämna direkt så att alla hinner skott av.
Vid behov så kommer den erbjudas för avskottning under fler helger framöver.
Observera att ingen får beträda taken på carporten eller husen pga av försäkrings och skaderisk.
Snöröjning av tak (carport)
Styrelsen har tagit i offert för snöröjning av taken på carports i fall vi får en snarlik vinter som 2017/2018. Vi kommer ha koll på snömängden och ta beslut om att ta in en forma för att utföra arbetet vid behov. Men, önskar er hjälp med att ha koll på hur mycket snö som ligger på taken eller om något uppstår – hör då av er till styrelsen. Observera att ingen får beträda taken på carporten förutom den eventuella firma som kommer tas in för arbetet.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.